Дзяржаўная ўстанова адукацыі "Поразаўская сярэдняя школа"

Беларуская мова


Злучнікі паводле структурнага складу
Простыя
Састаўныя
Складаюцца з аднаго слова
Складаюцца з двух або некалькіх слоў,
якія выконваюць ролю аднаго слова
і, але, ды, ці, бо, каб, пакуль
таму што, так што, так як,
і інш.
для таго каб, хоць – але і інш.

Злучнікі паводле ўжывання
Адзіночныя
Паўторныя
Парныя
Не паўтараюцца пры аднародных членах сказа або частках складанага  сказа, а  ўжываюцца адзін  раз

Паўтараюцца  пры аднародных членах сказа ці частках складанага сказа.
Паміж  аднароднымі членамі, якія  звязаны паўторнымі злучнікамі ў складзе фразеалагізма, коска  не  ставіцца

Кожная іх частка адносіцца да розных  аднародных членаў сказа або частак  складанага  сказа.
Перад другой часткай  парнага  злучніка  заўсёды  ставіцца коска
а, але,
 і - і, ні - ні, ці - ці
не толькі – але ( але і )
ды ( у значэнні але )
або – або, то - то
калі – то ( тады, дык)
бо, як і інш
ці то – ці то і інш.
а раз – то (дык) і інш.

Стылістычная афарбоўка злучнікаў
нейтральныя
         кніжныя
размоўныя
і, а, хоць, пакуль
з  прычыны  таго што
ды, дарма што



 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Прыставачна-суфіксальны спосаб утварэння прыслоўяў
Часціна мовы
Утваральная аснова
Словаўтваральныя
сродкі
Вытворнае слова
( прыслоўе)
Назоўнікі
Р. скл. – верх-у, раз-у
Д. скл. – ніз-у
Т. скл. – езд-ам
М. скл. -  перадз-е
з-, -у, ад-
к-, -у
за-, -ам
у-, -е
зверху, адразу
кнізу
заездам
уперадзе
Прыметнікі
Р. скл. – прав-а, белы-а
Д. скл.- малых-у
В. скл. – левы-а, відны-а
М. скл. – поўны-е
с-, -а, да-
па-, -у
у-, -а, за-
у-, -е
справа, дабяла
памалу
улева, завідна
упаўне
Поўныя
прыметнікі
Д. скл. – новы –аму
В. скл. – рассыпная-ую
Ж. р. – чыстая-ую
М. р. - беларускі
па-,- аму
у-, -ую
на-, -ую
па-, -у

па-новаму
урассыпную
начыстую
па-беларуску
Лічэбнікі
Р.скл. – першы –а
В. скл. – адзін, двое


-          першы
-          трое
с-, -а
за-, -о, па-, -е
на-, -е
у-, -я
па-, -ае
у-,-ох


спярша
заадно, па двое
надвое (надвае)
удвая
па-першае
утрох, утраіх
Займеннікі
Д. скл. – прыналежны займеннік-   мой – му, указальны займеннік- гэты – аму 

па-, -му

па-, -аму

па-мойму

па-гэтаму
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Публіцыстычны стыль
Сфера выкарыстання
Абслугоўвае сферу грамадскіх адносін ( выкарыстоўваецца ў грамадска-палітычнай літаратуры, перыядычным друку, палітычных выступленнях, прамовах, на радыё і тэлебачанні ); адрасуецца шырокім масам
Функцыі стылю
Паведамляць навіны штодзённага жыцця, культуры, навукі, растлумачваць грамадска-палітычныя пытанні, эмацыянальна ўздзейнічаць на чытачоў (слухачоў) з мэтай выклікаць ў іх адпаведнае стаўленне да інфармацыі
Жанры
пісьмовая форма
Артыкул, нататка, рэпартаж, інтэрв’ю, карэспандэнцыя, рэцэнзія, агляд, нарыс, эсэ, фельетон, памфлет, замалёўка
вусная форма
Публічнае інфармацыйнае выступленне, прамова на сходзе (мітынгу) на грамадска-палітычныя тэмы
Стылёвыя адзнакі


на сэнсава-камунікатыўным узроўні
Арганічнае спалучэнне лагічна-абстрактнай (навуковай) і інфармацыйна-вобразнай (мастацкай) формаў адлюстравання рэчаіснасці; аператыўнасць і дакладнасць інфармацыі; лагічнасць доказаў; эмацыянальнасць, выразнасць, ацэначнасць, даступнасць, вобразнасць, экспрэсіўнасць, пабуджальнасць; пафаснасць і ўзнёсласць мовы
на лексіка-фразеалагічным узроўні
Вялікая колькасць абстрактнай лексікі і лексікі грамадска-палітычнага характару; наяўнасць стандартных устойлівых выразаў; арганічнае спалучэнне грамадска-палітычнай тэрміналогіі і моўных сродкаў для выказвання настрою, пачуццяў(эмацыйна-экспрэсіўнай лексікі – эпітэтаў, метафар, перыфразаў, гібербал і інш.); шырокае выкарыстанне ацэначнай лексікі
на марфалагічным
узроўні

Шырокае ўжыванне назоўнікаў у форме роднага склону; адсутнасць выказніка-дзеяслова; ужыванне інфінітываў у ролі галоўных членаў сказа; ужыванне дзеясловаў у форме загаднага ладу; выкарыстанне часціц, выклічнікаў
на сінтаксічным
узроўні
Пашырэнне спалучальнасці слоў; выкарыстанне простых сінтаксічных канструкцый; чаргаванне поўных і няпоўных сказаў; шырокае выкарыстанне канструкцый для выражэння эмацыянальнасці ( сказаў з інверсіяй, рытарычных пытанняў, паўтораў, сказаў-зваротаў, заклікаў); наяўнасць падагульненняў, высноваў

  --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Разрады часціц ( 7 кл. )
1
Сэнсавыя
указальныя
Вось (от, во), вунь (унь), гэта, роўна
удакладняльныя
Амаль, іменна, проста, якраз, сапраўды, менавіта, прыблізна
вылучальна-абмежавальныя
Толькі, абы толькі, хоць (бы), хаця б, чуць, ледзь, хіба толькі, выключна
2
Формаўтваральныя
-
Б (бы), хай (няхай), дай (дайце), давай (давайце)
3
Эмацыянальныя
клічныя
Што за, як, ну і, вось дык, вось як, вунь як
узмацняльныя
І, нават, ды, дык, ж (жа), аж (ажно), такі
4
Мадальныя
сцвярджальныя
Так, але, ага
адмоўныя
Не, ні, ані
пытальныя
Ці, хіба, няўжо, а, га
пабуджальныя
Хай (няхай), дай (дайце), давай (давайце), ну, ану


Разрады часціц ( 7 кл. )
1
Сэнсавыя
указальныя
Вось (от, во), вунь (унь), гэта, роўна
удакладняльныя
Амаль, іменна, проста, якраз, сапраўды, менавіта, прыблізна
вылучальна-абмежавальныя
Толькі, абы толькі, хоць (бы), хаця б, чуць, ледзь, хіба толькі, выключна
2
Формаўтваральныя
-
Б (бы), хай (няхай), дай (дайце), давай (давайце)
3
Эмацыянальныя
клічныя
Што за, як, ну і, вось дык, вось як, вунь як
узмацняльныя
І, нават, ды, дык, ж (жа), аж (ажно), такі
4
Мадальныя
сцвярджальныя
Так, але, ага
адмоўныя
Не, ні, ані
пытальныя
Ці, хіба, няўжо, а, га
пабуджальныя
Хай (няхай), дай (дайце), давай (давайце), ну, ану


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Суфіксальны спосаб утварэння прыслоўяў ( 7 кл. )

Часціна
мовы
Утваральная
аснова
Утваральны сродак
( суфікс )
Вытворнае слова
( прыслоўе )
Назоўнік
час
верх
зіма
-         амі
-         ам
-         ой
часамі
верхам
зімой
Прыметнік
лішні
даўні
багаты
-         е
-         о
-         а
лішне
даўно
багата
Лічэбнік
два
адзін
-         ойчы
-         ойчы
двойчы
аднойчы
Дзеяслоў
валіць
бегчы
цягаць
-         ам
-         ом
-         ам
валам
бягом
цягам
Прыслоўе
нізка
дзе
куды
-         еньк
-         небудзь
-         сьці, - сь
нізенька
дзе-небудзь
кудысьці, кудысь







Суфіксальны спосаб утварэння прыслоўяў ( 7 кл. )

Часціна
мовы
Утваральная
аснова
Утваральны сродак
( суфікс )
Вытворнае слова
( прыслоўе )
Назоўнік
час
верх
зіма
-         амі
-         ам
-         ой
часамі
верхам
зімой
Прыметнік
лішні
даўні
багаты
-         е
-         о
-         а
лішне
даўно
багата
Лічэбнік
два
адзін
-         ойчы
-         ойчы
двойчы
аднойчы
Дзеяслоў
валіць
бегчы
цягаць
-         ам
-         ом
-         ам
валам
бягом
цягам
Прыслоўе
нізка
дзе
куды
-         еньк
-         небудзь
-         сьці, - сь
нізенька
дзе-небудзь
кудысьці, кудысь
 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Памятка “Тыпы тэкстаў”

Тып

Крытэрый
Апавяданне
Апісанне
Разважанне
Агульнае
пытанне
Што гэта?
Як адбываецца?
Хто? Які?
Чаму?
Агульнае
значэнне
Прадмет і яго
дзеянне
Прадмет і яго
прыметы
Прычынна-выніковыя
прыметы



Будова


Завязка.
Развіццё дзеяння.
Кульмінацыя.
Развязка.

Агульнае ўяўленне аб прадмеце.
Асобныя прыметы
прадмета.
Аўтарская ацэнка, вывад,
заключэнне.


Тэзіс.
Доказы,
аргументы.
Вывад.

Карціна
Некалькі фотаздымкаў
Адзін фотаздымак
_





Памятка “Тыпы тэкстаў”

Тып

Крытэрый
Апавяданне
Апісанне
Разважанне
Агульнае
пытанне
Што гэта?
Як адбываецца?
Хто? Які?
Чаму?
Агульнае
значэнне
Прадмет і яго
дзеянне
Прадмет і яго
прыметы
Прычынна-выніковыя
прыметы



Будова


Завязка.
Развіццё дзеяння.
Кульмінацыя.
Развязка.

Агульнае ўяўленне аб прадмеце.
Асобныя прыметы
прадмета.
Аўтарская ацэнка, вывад,
заключэнне.


Тэзіс.
Доказы,
аргументы.
Вывад.

Карціна
Некалькі фотаздымкаў
Адзін фотаздымак
_

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Часціца як  часціна мовы
Марфалагічныя прыметы
Сінтаксічная роля
Службовая часціна мовы.
Не мае самастойнага значэння
Сродак выражэння сэнсавых і эмацыянальных адценняў слоў,словазлучэнняў і сказаў.
Сродак утварэння  ладоў дзеяслова
Не з’яўляецца членам сказа, не ўжываееца самастойна


Функцыі  часціц
Узмацніць сэнс выказвання
Выказаць пачуццё
Выказаць сцвярджэнне або адмаўленне
Выказаць пажаданне або пабуджэнне
Выразіць пытанне
нават, і, дык, ды, жа (ж), аж (ажно), ні, такі
вось, дык, ну і, што за, як, якія
ага, так, але, ну, не, ні, ані
няхай, хай, б, бы, давай, давайце
ці, хіба, няўжо, а, ну










Комментариев нет:

Отправить комментарий